tisdag 30 mars 2010

När dammen vaknar och lammet Ylva


Dammen, tänk det känns alltid som den lever sitt eget självständiga liv skilt från allt annat , den verkar alltid klara sig, ja i vått o torrt så att säga. Det som trivs i vatten växer av bara tusan, det som inte klarar miljön dör fort, man liksom är nära självaste Darwin. Själv kan jag knappt simma men älskar vattenspeglar, insjöar, skogsgölar, trädgårdsdammar, eller bara ett nergrävt badkar med vatten, vatten som sedan får klara sig självt. Det är då det magiska uppstår.
Alltid när jag går till dammen finns det nåt att upptäcka, det kanske kryper nåt på botten o gömmer sig så fort min skugga råkar falla där, det jagas o äts upp, det läggs ägg på ett strå som befruktas senare i hemlighet, fåglar o bin dricker sig otörstiga, sländor kollar runt. Man har helt enkelt aldrig tråkigt runt ett vattenhål. För en stund släcker man sin själs eviga törst efter upplevelser.

Till vänster om stenen tittar en groda fram, den kanske tar mig för en hungrig häger eller nåt o sitter därför blickstill resten av vårt möte. Det är inte fel att lägga stenar o halvmurkna stammar på botten av sin damm, såna kan rädda inte bara den grodan utan alla generationer grodor därefter...




Små yrvakna iglar är alltid fascinerande.






Igår var SVTs Sydnytt på besök i fårväxthuset med anledning av avslöjandet att många svenska lamm aldrig får komma ut i friska luften, så vi visade upp Ylva som just föddes framför kameran, kolla videon nedan.
Nu kan vi avslöja att Ylva senare fick ett lammsyskon, iallafall hittade vi två viftande svansar när filmteamet dragit till Malmö och det kunde drickas råmjölk i lugn o ro.

3 kommentarer:

  1. Ulliga och gulliga! Synd att de ska ätas men så är ju realiteten! Lite skillnad dock på lilla gulliga Ullrik och stora stöddiga Ullrik...Kanske bra att han äts upp innan han börjar stångas runt så kan han ju återfödas som ett litet gulligullamm igen...

    SvaraRadera
  2. Magiskt det vill jag lova!

    Iglar tycker jag dock är mindre magiskt. *ler*

    SvaraRadera
  3. vad fint, jag är så glad för er skull.
    Mannen och jag planerar en tripp till Österlen i sommar igen då ska jag åka till er igen.

    SvaraRadera