tisdag 9 mars 2010

Att bredda tiden med Björn Ståbi


Larmet gick häromdagen i Rörum med omnejd, spelemannen Björn Ståbi kommer till byn med sin fiol för att ha en liten spelstund med inbjudna. Det var Reine musiklärare som lockat honom till Tomelilla folkhögskola när han ändå var i Malmö på spelning med dottern Kersti. Och nu fick han alltså ytterligare lite tid över så även Rörum hanns med. Lisa i Källegården ställde som alltid upp med sin gammelstuga med uppvärmd kakelugn o förtäring.
Sen satt vi där runtomkring honom med varsin fiol i handen, och stunden vart långsam och man bara sög in orden, lyssnade... Så här lät det ungefär;

- När man spelar så gäller det liksom att komma in i det där tillståndet där intellektet hålls tillbaka och kroppen liksom går på av sig själv, det blir lite som om själva nuet breddas, ja åt båda hållen alltså, det är viktigt, både bakåt och framåt, ja det måste ske en sån expansion alltså!

Och så klämde han lite på sin fiol o fortsatte;

- Då krävs egentligen inte så mycket av ens energi heller, man spar på sin energi, men som man då o då kan släppa fram ordentligt istället. Och kom ihåg, att man ska aldrig kasta sig på en låt med full kraft med en gång, så man inte har nånting över sen om man sen vill göra nåt särskilt.

Jag blev ganska omtumlad, o lycklig också, kände direkt att nu, nu måste jag suga upp allt det här o ta till mig lite av det, det var nästan som ett slags spelmanstestamente vi fick oss till del och att vi alla hamnat framför den fjärde vise mannen eller nåt. Nu gällde det att lyssna och inte prata onödiga ord själv.

Helt klart har jag efteråt behövt gå och suga på hans ord, ta dom i munnen uttala dom högt för mig själv, för jag vill ju gärna göra hans rika erfarenhet till min.

Sen så började han visa Systerpolskan från Orsa o berättade att de uråldriga klangerna i låten kom från fäbodstiden när man kallade och sjöng på korna o sånt och hur det sjungna så småningom övergått till fiolklanger.

Efter ett par genomspelningar av de dubbla repriserna så sa han det tröstande (inte till någon särskild utan bara rätt ut i luften);

- Kom ihåg att det viktiga är inte att pricka just alla rätta tonerna men, missa inte de lösa strängarna när de ska va lösa och missa inte takten, tretakten, som är som hjärtats egen...



Det var tröst för mig som verkligen inte hittade alls många toner just då, men de brukar komma sen, när man tidigt på morgonen efter kaffet o mackan får en stund för sig själv, och sin fiol.

4 kommentarer:

  1. Det är alltid trevligt när det händer sådana här saker i byarna på österlen.

    SvaraRadera
  2. Hej! Det är första gången jag tittar in på den här bloggen, är jätteglad att jag hittade hit då jag fullkomligt älskar "Trädgårdsfredag"... det bästa trädgårdsprogrammet någonsin!!!
    Jag bor i Jönköping, och läste i högerspalten "föreläsningar" - Jönköping 20/3... Blir genast väldigt nyfiken...
    När? Var? Hur?

    SvaraRadera
  3. Gustav o Marie Mandelmann11 mars 2010 kl. 13:19

    Hej, det är på Bomässan ”Gör ditt boende bättre” och vi gör två framträdanden med ekologiska idéer!Mandelmanns

    SvaraRadera
  4. Hej,
    tack för ert svar! Då ska jag helt klart ta mig till Bomässan! :)
    Ha det så bra!

    SvaraRadera