fredag 26 mars 2010

Växthusriddaren från Lomma


Det inte Ingemar Sjöholm vet om växthusbyggande är nog inte värt att veta. Ingemar, med sin glasskärarkniv o medfödda oräddhet för höjder har i snart femtio år farit landet runt och lagat o nybyggt alla sorters växthus. Åt yrkesodlare, plantskolor o botaniska trädgårdar.

Byggmaterialen har under detta halvsekel skiftat från enkelglas, träspröjs och trästomme på femtiotalet, dubbelglas, träspröjs o järnstomme på 60-70-talen och därefter av kanalplast, aluminiumspröjsar o galvad järnstomme i nutid.

All denna växthushistoria speglas i en o samma människa. Ingemar Sjöholm från Lomma.

Och som till på köpet är en människa med smittande arbetsglädje och som alltid är glad för att träffa nya människor.


Vi hade den stora turen att råka på honom förra året o sen dess har vår växthusflotta gått en ny vår till mötes med hjälp av kitt o vitfärg o påhittighet.


Just i detta nu byggs det fjärde o sista växthuset, i plantskolan. Av enkelglas o trä. Cirkeln är sluten.

5 kommentarer:

  1. Duktiga hantverkare är guld värda! Ska bli spännande att följa bygget.
    Ha en skön helg,
    Eva

    SvaraRadera
  2. Det kan inte bli bättre... Kvalitet, känsla och erfarenhet i en och samma person. Lycka till med bygget av växthuset!

    Vad roligt att ni börjat blogga! Tyckte väldigt mycket om Trädgårdsfredag.

    Trevlig helg!
    Norrlandshälsningar
    /Charlotte

    SvaraRadera
  3. Inte illa att ha en sån kontakt, han kanske vet hur vi skall få vattnet att sluta rinna in i huset vid takfoten? ;)
    Lycka till med nya husen, jag såg stommen skymta på julhälsningen. Ses på söndag!

    SvaraRadera
  4. Jag minns min gammelmorfars egenhändigt byggda växthus av enkelglas, vackert i alla fall vad jag minns, ska leta efter en bild och försöka lägga upp på min sida. Kul att ni bloggar nu när jag längtat efter trädgårdsfredag hela vintern ( i onödan) och så blir det ingen fortsättning från Er, men man kan inte få allt, hoppas mina grönisar växer utan er närhet i TV.
    Skön vår önskar jag Er. Karin på Ösäter

    SvaraRadera
  5. Välkommen till blogg världen det var kul att hitta eran blogg.
    Skall bli kul att se färdigt.
    Verkar vara en händig man.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera