tisdag 27 juli 2010

MedVänligaHälsningar till Stina Skough



”Har varit i Mandelmans berömda trädgårdar idag. Döm om min förvåning, mitt i högsta semestertiden har man stängt alla dagar utom fred,lörd, söndag. Massor med folk som liksom jag och mitt sällskap står som frågetecken. Hade tänkt oss att äta lite god lunch, oj vad vi bedrog oss. Ville gärna köpa några ovanliga växter. Ingen vill ta betalt." Vi har stängt, återkom till Helgen". Mycket besvikna. Aldrig mer ogästvänliga Mandelmans som tar betalt 25:- för att bese trädgårdar som visas utan en enda skyllt som talar om vilka blommor eller buskar som odlas i rabatterna.Urdåligt.
MVH Stina Skough”



Stina, du o ditt sällskap stod som frågetecken säger du.
Här kommer fler:

Varför vill du ha fler skyltar när du ändå inte verkar kunna förstå och ta till dig innehållet i de som redan finns?

Varför gick du in i en stängd butik o försökte handla när människorna där arbetade med annat?

Varför kan du inte uppskatta en öppen trädgård för vad det är; att få bli insläppt i en tavla?

- Och, där entreavgiften också tjänar till att besökaren ska stanna upp o tänka efter, och inte bara rusa på som i ett shoppingcenter...

19 kommentarer:

  1. Ja herregud vilka knallkorkar det finns!
    Sommarhälsningar från Norrbotten.
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Noll-åttor...

    Fortsätt ni att göra vad som fungerar för er!

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att sådana kunder skrämmer inte ER...
    Det är sorgligt att så många människor saknar förmågan att lugna ner sig och börja tänka...

    Oerhört härlig trädgård som ger mycket för alla sinnen... Tusen tack att det finns möjlighet att komma in :))
    Varma sommarhälsningar
    Halina

    SvaraRadera
  4. Tråkig inställning till andras livsverk! Att inte ha större förståelse för hur andra vill leva och hur andra driva sitt "företag" än att lägga på sina egna åsikter som de rätta.

    Hoppas att ni möter fler människor som uppskattar det ni gör än de som inte förstår...!

    Kram

    SvaraRadera
  5. 08:or?? När ska det uttrycket släppa från folk. Det finns en hel del korkskallar på landsbygden också...och den här Stina bor faktiskt i vårt sydligaste landskap. Men en korkskalle är hon likförbannat!

    SvaraRadera
  6. Ja ni måste ju få jobba, annars finns inte tavlan att stiga in i för alla besökare! jag tycker ni är generösa som har öppen trädgård, det är beundringsvärt tycker jag, och 25 kr jämfört med vad det kostar att gå på bio är väl inget som borde hindra folk!
    kram Sophia

    SvaraRadera
  7. Att få gå i en trädgård som Mandelmanns är inte en rätt, det är ett privilegie. Vi ska vara glad och tacksamma för att ni vill släppa in oss över huvudtaget, passar det inte? Åk till en plantskola, där har dom skyltar och prislappar. Äta lunch får du göra på en resturang!
    Att på något underligt vis tro att betala inträde automatiskt betyder att skyltar finns till allt, att rent av tro att trädgården finns till enbart för som som betalar inträde, så arogant! Inte ens Sofiero (som tar mer än 25:-) har skyltar till allt...

    SvaraRadera
  8. Håller med Emma här ovan helt och hållet!

    SvaraRadera
  9. Därför släpper jag helst icke in människor i min 'vilda' (läs naturlige) trädgård.
    Kommentaren är altid den samma, tre streck i pannan och så, kommer det ett "Oy" och så icke mera - hurtigt ut. Det är bara för mycket.

    Men jag vet, att bak om ryggen kommer det något.

    SvaraRadera
  10. Folk förstår inte att ni har ett jordbruk att ha hand om. Vi var där i helgen och fikade och du stod där vänligt och spelade en trudelutt på fiolen....Det är en trevlig trädgård att flanera i. Vi saknar väl lite skyltar på en del fruktträd...annars helt ok. Leif

    SvaraRadera
  11. Stina Skough borde skämmas!
    Jag tackar för att ni har öppet alls, för att ni vill offra era helger på oss. De växter man inte känner igen kan man ju alltid fråga om. Då får man ju chansen att prata med trädgårdsmästaren och hans fru, eller någon annan mer kunnig än en själv. Jag tackar för stunden i er trädgård, och jag hade gladeligen betalat en hundralapp till.
    Fortsätt att bara vara ni.
    /Anna


    /Anna

    SvaraRadera
  12. Huffda!
    La oss håpe Stina hadde en dårlig dag. Jeg er enig med samtlige andre kommentatorer her at dere gjør en kjempejobb og at det er et privilegium, heller enn en rett å få tilgang til deres trädgård.
    Stå på og ikke mist motet av en negativ røst blant hundre positive ;-)

    SvaraRadera
  13. Usch vilka otrevliga oförstående människor det finns! De måste väl förstå att ni vill ha ett privatliv också. Jag tackar också för stunden i er vackra speciella trädgård, där jag fick inspiration till min egen täppa förra sommaren, när vi var i Skåne. Nu har jag också lagt fårullen i trädgårdslandet:)
    Ha det gott i er fina trädgård.
    Marita i Björkhagen

    SvaraRadera
  14. Det dyker alltid upp en Stina Skough någon gång överallt.Vilka fattiga, inskränkta liv de måste ha. Istället för att vara öppna för allt roligt och fint letar de fel och njuter av det.Träffade en i helgen också på vår populära loppmarknad i Böda Hamn. 99% nöjda och så en dam som inte var det!!!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  15. Om hon hade tagit sig tid att läsa på hemsidan eller i en av otaliga broschyrer om Österlen så hade hon inte stått där besviken. Jag älskar er trädgård och tycker ni är så inspirerande att jag faktiskt åkte till Österlen på semester, bara för att få besöka er!

    SvaraRadera
  16. Tack för alla kloka o stöttande inlägg, ni har verkligen fått oss att hålla modet uppe, vi skulle vilja krama er alla på en gång, nu!
    TrädgårdsKramar från Gustav o Marie

    SvaraRadera
  17. Undrar om den ignoranta skriver insändare och klagar för att ICA stänger 20.00, eller att badhuset inte är öppet efter 17.00, eller att bilprovningen inte serverar latte?!....

    Jag kommer förresten i morgon måndag och förväntar mig att ni ska bakat Napoleonbakelser och så vill jag att Per Gessle kommer och sjunger en liten trudelutt!! Kommer nog behöva fylla på biltanken till återresan oxå....

    SvaraRadera
  18. Stackars människa, så bitter på livet. Synd att det skall drabba andra, men hon har det nog värst själv.
    Att tro att hon kan diktera villkoren för andras liv - det är rätt provocerande får jag säga.
    Men så skönt att ni kör på och gör det som passar er - det är ju det som är charmen med er trädgård som ni så generöst delar med er av!

    SvaraRadera
  19. Att ni har öppen trädgård fast ni inte där, uppskattade jag verkligen när min vännina och jag, svängde förbi trots att det var stängt enl. hemsidan. Har vi tur kanske man kan se in genom grinden. Vi blev överlyckliga, då vi såg skylten. och vi var helt ensamma. Ett magiskt ögonblick ! Ett stort Tack !
    Kia Kopfinger från Särö
    PS; gullig katt.

    SvaraRadera