lördag 19 februari 2011

Lurigheter i hemlighuset


Enligt kalendern börjar det bli hög tid att så tomater o chilipeppar men blotta tanken på att sätta små tomatbarn till denna frusna värld känns nästan oetisk. De isande vindarna bortifrån havet kryper ju rakt igenom alla koftor o halsdukar, nu för fjärde eller femte dagen i följd.

Det är åtminstone skönt att hålla till inne i badrummet där
golven värmer både odlaren o fröna…

Först ut blev sextio frön av sorten Zebrino, tätt följt av lika många BrandyWine. Därefter tjugoen
tomatsorter till; LemonTree, Sweet100, Bolzano, Belissimo, Green Sausage, Cherokee Purple, Gul Brandywine, Pineapple, Purple Calabash....

Odlingsåret är igång, men, det började inte så bra:

Nio pallar eko-jord landade häromdan ute på gårdsplanen. ”Alternativjord” var beställt - som så många gånger förr - nu från Weibulls Horto, det som tidigare hette Weibulls. På var och en av de plastinslagna pallarna satt en en liten etikett med texten ”Alternativjord” och man kunde se att påsarna var gröna som vanligt. Verkade bra, hej o tack till chauffören.

Allt frid och fröjd trodde vi, men när vi väl kånkat in lite påsar märkte vi att KRAV-märket saknades. Och inte bara det, det saknades både innehållsdeklaration och ordet Alternativjord. Det enda som stod på påsen var ”En Kronmullprodukt”. Vad tusan - rena lurendrejeriet! Självklart måste det som marknadsförs o säljs som ekologiskt vara kontrollerat och KRAVmärkt.
Annars äventyrar vi ju hela vår ekologiska verksamhet! Vi måste ju kunna uppvisa svart på vitt vad vi använder - inga grisar i säckarna precis!

Efter några varma telefonsamtal kom de och hämtade hela rasket. Och vi har nu bytt jordleverantör till Hasselfors - de kom dagen efter - tack för det!

Men tänk att man alltid måste vara på sin vakt
- allt är inte grönt som glimmar grönt!


Lurjorden från Weibulls Horto - ut i kylan igen!

Och nu till chilifröna - i år blir det ett tiotal olika sorter - däribland en riktig rackare som tydligen kan få tånaglarna att krulla sig…

6 kommentarer:

  1. Härligt att se att ni också kommit igång! Jag startar alltid också på just badrumsgolvet, men jag tror inte familjen skulle gilla att jag verkligen sådde där fysiskt - det får jag göra på planteringsbordet och sedan ställa dit sådderna! :) Känner för er med jorden - min far är KRAV-bonde och jag förstår problematiken en aning... Vilken tur att Hasselfors var så snabba! Ska bli kul att se fortsättningen av tillväxten! Ha en trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  2. Så ni har börjat, ja då är det väl dags för mig om en vecka eller så. ligger ju lite efter här uppe vid åsen :) Brukar starta runt den 1:e mars.
    Jag behöver ju inte vara så orolig för jorden, har ingen märkning att leva upp till, men jag blir ändå trött att var och varannan fröpåse och sätta är försedd med varningstext. Nästa år skriver jag nog ett "Nej tack till betat frö" på mina beställningar.
    Och vilken vackert blå dörr :) !

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du är. Nu är det bara att invänta våren!

    Önskar dig en härlig lördagskväll!

    SvaraRadera
  4. Mmmm, härligt att se!
    Och tänk att de där pytte-pytte-pytte-små liven kan bli höga som hus och fulla med dyrbara läckerheter bara på några månader. Tomater är och förblir mina absluta odlarfavoriter och sedan i somras kommer jag för all framtid förknippa dem med Ring P1 och Mandelmannska dofter.

    Kram till er alla!
    /Bianca

    SvaraRadera
  5. Hihi!! 60!!!!! frön av en sort!
    Oj du lär få en full trädgård i sommar!
    Eller säljer du av överskottet?

    SvaraRadera
  6. My good vad ni jobbar på, tur att ni började leta efter KRAV-märket. Själv köpte jag icas ekojord... och kanske inte lika mycket som ni gör :-)

    Ha det gott i kylan!

    SvaraRadera