onsdag 16 juni 2010

It, sometimes, takes two to tango...


Nu har verkligen granatäppleträdet i caféväxthuset kommit igång, bland massor av skotttillväxt på grenverket syns också första granatäppleblomman för i år, frasig, spröd o sidenlysande. Tyvärr tyvärr har fästmannen o pollengivaren dvärggranatäpplet som växer intill inte riktigt vaknat än, inga hanblommor syns till.
Förra året så lyckades vi faktiskt, med handpollinering för säkerhets skull, få 5-6 mogna granatäpplen. Det var nog fjolårets största grönkänsla ändå, att kunna suga på hemodlade granatäppelkärnor.

5 kommentarer:

  1. Men så exotiskt att suga på egna granatäppelkärnor! Vacker blomma, hoppas maken vaknar till snart...

    SvaraRadera
  2. Oj, jag hade ingen aning om att blomman ser ut så!
    Hoppas ni får fler blommor samtida med maken =)

    SvaraRadera
  3. Jag måste bara fråga varför ni lägger fårull ute i odlingarna? Efter att ha läst några av era inlägg tillbaka, så dyker fårull upp lite då & då.
    Kul att se att ni har en blogg. Det visste inte jag. Jag kollade Trädgårdsfredag när ni var med. Bra program.
    Hälsingra från Eva Linnea
    eva.linnea@live.se

    SvaraRadera
  4. Mmmm. Vilka minnen man får, då jag bodde i Spanien som barn och vi var och hälsade på ett par som hade granatäppelträd, och vi stod på balkongen och plockade äpplen för att sen äta.
    Lycka till med befruktningen och hoppas att det blir mycket frukt.
    / Pella

    SvaraRadera