söndag 4 april 2010

björksaft

Häromdagen fick jag smaka ett glas saft av Gugge nere i byn. Den hade just sipprat fram ur en gren hon klippt toppen av o ersatt med en glasflaska.

Det smakade faktiskt inte så tokigt, lite småsött o uppfriskande.

Tänk att denna vätska sugits upp av björkens rotsystem från djupt liggande sandlager, tranporterats genom trädets inre och skickats ut i alla grenarna.
Och så kan man smaka lite av det som var avsett att väcka trädknopparna till liv.

Gugge, som brukar tappa av lite på sin björk varje vår, menade att hon till på köpet blivit kvitt sin björkpollenallergi sen hon börjat med detta. Hmmm, jag får nog kolla upp min himalayabjörk om den har nån lämplig gren...

1 kommentar:

  1. Att björksav smakar friskt visste jag, men att den eventuellt skulle kunna vara antiallergen hade jag ingen aning om.

    SvaraRadera